Week 2 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tina - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tina - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

16 November 2015 | Thailand, Bangkok

09-11-2015
Om 8:30 was er een ‘teachers meeting’ hier bij het Twin House. Er zijn er ongeveer 13 deze week, waarvan een aantal naar de primary school gaan en een aantal naar ‘college’. Ik ga deze week samen met Isabel, Maike en een Frans meisje (Helene) naar ‘college for agriculture and technology’. Dit is voor oudere kinderen, vanaf 15 ongeveer. We worden met een busje opgehaald en teruggebracht. In de ochtend ging ik samen met Maike naar een klaslokaal met ongeveer 16 studenten. Ze hadden twee groepjes gemaakt en we kregen allebei een eigen groepje. De docent Engels keek bij allebei mee, maar zo goed Engels sprak ze niet. Ik had een groepje met 10 personen tussen de 18 en 21 jaar. Eerst dacht ik dat ik het leuker zou vinden met de jongere kinderen, maar deze leeftijd was juist super leuk. Ze waren namelijk best gemotiveerd (niet allemaal) en deden dus goed mee. Eerst hebben we ons allemaal voorgesteld en konden ze dingen aan mij vragen of ik aan hen. Daarna hebben we uit hun Engels werkboek gewerkt, dat vooral gericht was op gesprekken voeren. Gelukkig had één jongen een Engels-Thais woordenboek, zodat ik soms woorden kon opzoeken en hen het in Thais laten lezen. Anders hadden een aantal studenten geen idee wat ze eigenlijk aan het nazeggen of lezen waren. Ze waren heel enthousiast en wilden allemaal graag foto’s en selfies maken, haha. Na deze les van ongeveer 2 uur zijn we met een aantal docenten gaan lunchen. Dat doen ze hier buiten de deur. We hebben weer lekkere Pad Thai gehad (dikke noedels). Na de lunch gingen we weer terug naar de school om de volgende les te geven. Dit waren iets jongere kinderen (15-18) en zij waren ook duidelijk minder gemotiveerd dan in de andere les. Er werden weer groepjes gemaakt en ik had een groepje van 4 jongens. Het was erg lastig om met ze te communiceren, want ze begrepen amper iets van wat ik zei. Ook zij hadden werkboeken, maar nu kwamen de plaatjes die ik van thuis had meegenomen wel goed van pas (thema’s kleding, lichaamsdelen e.d.), ook al had ik die gemaakt voor een wat jongere leeftijdsgroep. Ik kon de kinderen in ieder geval wat leren op deze manier en ik had het idee dat ze hierdoor wat meer deelnamen aan de les. Ook deze les duurde ongeveer 2 uur. Hierna waren we klaar en werden we teruggebracht naar het Twin House. We waren allemaal behoorlijk moe, want het was erg uitputtend. We konden namelijk niets voorbereiden en moesten tijdens de les telkens nadenken wat we daarna voor oefening konden doen. Maar dat maakte het ook juist erg leuk! Tijdens de lunch vroeg de Engels docente of we met haar meewilden naar de gevangenis de volgende dag. Daar geeft ze namelijk ook Engels les aan een hele grote groep (40-50 jongens). Super gaaf dus! We moeten wel helemaal ingepakt gaan in deze hitte (lange broek en lange mouwen). Een lange broek moet trouwens sowieso op iedere school.

10-11-2015
Vandaag rond 8:45 weer opgehaald met het busje en we werden direct naar de gevangenis gebracht. Hier hebben we de hele ochtend lesgegeven. In eerste instantie mochten er maar 2 van ons mee, maar de rest wilde het ook graag zien, dus gingen we toch met ons vieren. Dat was maar goed ook want het was een hele grote groep. We hadden ze nooit allemaal genoeg aandacht kunnen geven als we met z’n tweeën waren geweest. Eerst moesten we onze tassen in kluisjes doen, want niks mocht mee naar binnen, ook geen camera’s. En er kwam extra een vrouwelijke bewaakster om ons te fouilleren voordat we naar binnen mochten. We werden heel hartelijk ontvangen. De Engels docente van gisteren gaf ons stencils en vertelde wat de bedoeling was. Eerst moesten we onszelf voorstellen en de jongens (ieder had ongeveer een groepje van 10-12 personen) vragen stellen in het Engels, makkelijke vragen als ‘hoe oud ben je?’, ‘wat is je lievelingseten?’ etc. Dat was wel handig want zo wist ik meteen hoe goed/slecht hun Engels was. Met eentje kon ik redelijk communiceren, die had een iets hoger niveau dan de rest. Zo kon hij soms iets in Thai vertalen. Op het stencil stonden twee telefoongesprekjes (over het reserveren van een hotelkamer). Eerst las ik het voor en moesten zij mij nazeggen, maar toen kwam ik erachter dat ze niet echt wisten wat ze zeiden, dus heb ik een Thai erbij geroepen die goed Engels sprak. Zo konden ze er in ieder geval iets van leren. Daarna moesten ze samen in tweetallen oefenen en heb ik hun geholpen bij het lezen en de uitspraak. Op het einde hebben ze mij nog een Thais liedje geleerd, maar ik heb er bijna niks van onthouden. Het zijn allemaal klanken achter elkaar en lijken niet eens op woorden, dus bijna alles klinkt hetzelfde voor mij. Het ging in ieder geval over olifanten. De jongens waren tussen de 20-30 jaar oud ongeveer en ze waren allemaal erg aardig. Ik vroeg de docente achteraf waarvoor ze vast zaten en ze zei dat het meestal ging om drugsdealers, dus geen zware criminelen. In ieder geval tijdens de les gaven ze een normale indruk en waren ze erg fatsoenlijk. Ze vroegen wel nog of ik single was, haha, maar maak je geen zorgen koen .
Het was een hele ervaring! Na de gevangenis zijn we weer ergens gaan lunchen en na de lunch terug naar de school waar we gisteren waren. Hier hadden we nog één les, ook van ongeveer 2 uur. Er waren drie groepjes voor ons vieren, dus ik heb samen met Isabel één groepje van 4 lesgegeven. De kinderen waren nu ongeveer 15 jaar oud. Ook nu hebben we uit een werkboek gewerkt, maar dit was wel een makkelijker werkboek dan gisteren. Er stond uitleg in Thai in voor hen, dus dat hielp een beetje. Een meisje was al een stuk beter in Engels dan de rest en ze was ook ontzettend gemotiveerd. Zelfs toen we klaar waren met het werkboek, bleef ze lezen in een soort woordenboek dat ze had en bleef vragen stellen. Erg leuk dus! Ook de anderen die wat minder goed in Engels waren, hebben we vandaag wel een boel kunnen uitleggen over bijvoorbeeld de grammatica. He/she/it is … en You/they/we are. De /r/ en de /k/ bleken nogal moeilijk voor ze (en Thaise mensen in het algemeen) te zijn, dus vandaag kwam de logopedist helemaal in mij naar boven, haha. Geslaagde dag nummer 2! Op woensdag hebben ze hier een halve dag les, dus morgen hoeven we alleen in de ochtend les te geven en daarna kunnen we lekker gaan zwemmen!

11-11-2015
We hebben vandaag een halve dag lesgegeven, want op woensdagen is iedereen ’s middags vrij. Het was weer een klein groepje, maar ze waren erg gemotiveerd. Ik heb nu ook wat van mijn eigen materialen, die ik heb meegenomen, gebruik kunnen maken. Na de les geluncht en daarna terug naar het twin house om ons om te kleden. Ik heb lekker aan het zwembad liggen slapen. ’s Avonds hadden we weer ‘bbq’, het als vorige week op woensdag en daarna was het feestje in de bar. Was weer gezellig! Staand in een pick up auto terug naar het twin house gebracht. Het kan hier allemaal 

12-11-2015
Vandaag hebben we eigenlijk de hele dag met drie meisjes geoefend voor een wedstrijd die eind november plaatsvindt. Ze moeten een presentatie in het Engels geven, maar het is echt super moeilijk! Zelfs voor ons. Er stonden allerlei termen in over grondstoffen en dergelijke. Voor hun dus extra lastig, maar gelukkig hadden ze van te voren al woorden uit de tekst in Thai veranderd. Maar dan is het nog niet gemakkelijk om de hele tekst te begrijpen. Daar hebben we mee geholpen en vooral ook met de uitapraak van Engelse woorden. Tussendoor hebben we ook nog lekker geluncht en gedanst met de studenten. Er stond namelijk buiten een groot scherm waarop een video werd afgespeeld van een Thaise dans. 's Avonds gingen we nog naar het grote westerse winkelcentrum waar we vorige week ook waren. Hebben dus weer lekker pizza gegeten!

13-11-2015
Laatste dag op het 'college' vandaag, want Isabel en ik gaan volgende week een kijkje nemen op de basisschool, bij de jongere kinderen. Vandaag gingen we verder met het helpen voorbereiden voor de wedstrijd. Het leek wel alsof ze de hele nacht hebben geoefend, want het klonk stukken beter! We hadden ook een aantal moeilijke woorden op hun telefoon ingesproken, zodat ze de juiste uitspraak terug konden luisteren en oefenen. Iedere student heeft trouwens een telefoon. Mag bij ons in Nederland niet, maar hier is het gewoon nodig voor Google Translate. We hebben vandaag zelf ook van alles geleerd: trommelen, Thaise dans, zeep maken en met lasso's zwaaien. Het stond allemaal in het teken van die wedstrijd. Was een erg leuke dag! Maar wel gek om te zien dat iedereen gewoon bezig was met waar die zin in had en geen les leken te hebben.
Vrijdagavond zijn we rond 18:00 vertrokken naar Kanchanaburi, voor het Erawan Nationaal Park (7 levels van watervallen) en de Bridge over de River Kwai en de dodenspoorlijn.
We verbleven in een guesthouse met heerlijk zachte bedden. Heel fijn, want in het twin house voel je de veren van de matras onder je. 's Avonds hebben we in het barretje er tegenover nog iets gedronken met livemuziek erbij! :)


14-11-2015
Vanochtend rond 9 uur aangereden naar de watervallen, waar we rond 10:30 begonnen aan de wandeltocht naar level 7! De eerste paar levels waren al super mooi om te zien, maar we wilden eerst helemaal naar boven lopen en dan op de terugweg op de mooiste plekjes zwemmen. Hoe hoger we kwamen, hoe lastiger het soms werd. Maar het was prima te doen. Je moet wel echt wandelschoenen aan hebben, op slippers is het niet te doen. Helaas was het bij level 7 best druk. We hebben er wel gezwommen, want het was super mooi, met witte rotsen en groenblauw water. Wel spekglad soms! En de visjes komen aan je knabbelen als je in het water zit. Op weg naar beneden zijn we ook nog een paar keer gestopt om te zwemmen. Het was allemaal zo mooi!
Terug bij het guesthouse hebben we met zes van ons bij een restaurantje in onze straat gegeten waar ze ook Italiaans hadden. Lekkere lasagne!
Daarna nog naar een barretje geweest, weer met livemuziek, en daarna lekker naar bed.

15-11-2015
Vandaag gingen we nog naar de Bridge over the River Kwai. Over die brug loopt een spoor, waar je gewoon overheen kunt lopen en eens in de zoveel tijd komt er een trein. Ook nog over een marktje gelopen. Daarna met ons busje naar de Dodenspoorlijn gereden. Bij de bouw van die spoorlijn zijn in totaal 15.000 doden gevallen. Het ligt vrij hoog namelijk, maar men ging ook dood door uitputting. Ook hier konden we gewoon overheen lopen. Al was het best spannend, omdat het smalletjes was en het gedeelte waar we overheen liepen zat soms een beetje los. Maar het lag geweldig en hadden een super mooi uitzicht. Toen we even later bij een restaurantje zaten te lunchen, hoorden we dat er een trein aankwam. Die rijdt er dus nog gewoon overheen, voor zolang dat nog kan. Hij ging wel echt heeeel langzaam. Op het moment dat we de trein hoorden, liepen er ook nog mensen over de rails, die paniekerig terugrenden haha. Gelukkig waren wij het niet. De trein wachtte natuurlijk wel tot iedereen eraf was.
Als lunch nog heerlijke papaya salade (not spicy) gehad! :) Daarna met het busje terug naar Singburi!
Komende week gaan we lesgeven op een basisschool!

  • 17 November 2015 - 00:03

    Leo Direks:

    Hoi Tina, klinkt erg indrukwekkend en enerverend; leuk om op deze manier te volgen hoe het je in Thailand vergaat!

  • 17 November 2015 - 20:06

    Elly Direks:

    Dag Tina.

    Het is erg leuk om jouw verhalen te lezen. Wat maak je veel mee. Allemaal erg leuk en ook wel spannend. Fijn dat je ook nog tijd hebt om het land te zien. Veel plezier nog en ik verheug me al op de verhalen van week 3.

    Groetjes, Elly.

  • 18 November 2015 - 15:35

    Riet En Rinus:

    Lieve Tina ,we horen dat het heel goed met je gaat geniet maar van alle mooie dingen die je mee maakt,want het is al weer zo voorbij .
    Binnenkort stuur ik je wel een langer mail met de nieuwtjes van hier.
    Liefs van ons opa en oma

  • 18 November 2015 - 19:03

    Betsy:

    Hoi Tina,

    Ik lees elke keer als er een nieuw verslag is wat je weer allemaal gedaan, beleefd en gezien hebt.
    wat een geweldige ervaring meid. geniet van deze onvergetelijke reis,misschien dat je er ooit nog eens met Koen naar toe gaat,hihi.
    heel veel lieve groetjes van Betsy. ik verheug me nu al op het volgende verslag. xxx
Tina

Actief sinds 09 Dec. 2014
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 4865

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2015 - 18 December 2015

Thailand

Landen bezocht: