Eerste week: introweek en Bangkok - Reisverslag uit Susteren, Nederland van Tina - WaarBenJij.nu Eerste week: introweek en Bangkok - Reisverslag uit Susteren, Nederland van Tina - WaarBenJij.nu

Eerste week: introweek en Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Tina

08 November 2015 | Nederland, Susteren

Hoi allemaal!!

De eerste week in Thailand is alweer bijna voorbij. Ik heb van elke dag geprobeerd om een beetje kort op te schrijven wat we hebben gedaan. Veel plezier met lezen. En het is super hier!!!

xxxx liefs Tina

31-10-2015
Om 13.20 gevlogen naar Bangkok met China Airlines.

01-11-2015
Het vliegtuig landde rond 6.15. Daarna heel lang in de rij gestaan voor de paspoort- en visacontrole. Vervolgens kon ik mijn tas niet vinden, maar uiteindelijk stond hij bij de laatste drie tassen van onze vlucht, naast een bagageband... Was niet zo makkelijk te vinden dus. Daarna naar de uitgang gelopen, waar iemand van het vrijwilligerswerk zou wachten. Gelukkig waren er nog een aantal andere vrijwilligers. Na lang gewacht te hebben zijn we met een busje naar Singburi gereden. Rond de middag kwamen we aan, nadat we eerst bij het verkeerde huisje afgezet waren. Er zijn drie huisjes. The Brown House (waar we tijdens de introweek verblijven), The Lemon House (iets luxer huis) en The Twin House (waar we tijdens het vrijwilligerswerk verblijven). De rest van de dag hadden we niks (alleen om 17.00 avondeten = rijst), want de introweek startte maandag. Vroeg naar bed om bij te slapen!

02-11-2015
Om 8.00 ontbijt. Daarna hebben we tot half 10 paspoorten en visa laten controleren door Phill (de eigenaar). Ook hebben we kennis gemaakt met Nok, een Thaise, die boven het Brown House woont. Zij gaat ons deze week onderdompelen in de Thaise cultuur. Eerst zijn we met een open busje (dat nogal oud is) naar Singburi geweest om hier spullen te kopen die we vergeten waren, als dat zo was. Daarna zijn we naar een markt en soort shopping center geweest in Singburi, maar dat was nogal op westerse mensen gericht. Geen Thaise kledij etc. Daarna zijn we in een restaurantje gaan lunchen, op een hele mooie plek! Rijst gegeten natuurlijk. Er is ook altijd fruit te vinden, meestal ananas en watermeloen. Na het eten zijn we met ons busje naar de tempel van de ‘Lucky Buddha’ gereden. Die was zo mooi! En super groot en hoog. Nok heeft ons hun boeddhistisch ritueel laten zien, wanneer Thaise mensen bij een tempel zijn. Wij deden mee daarna. Was leuk om te zien en eens te doen, maar zonder een gevoel erbij te hebben is het natuurlijk een beetje vreemd.
De tempel was een en al pracht en praal! Na hier te hebben rondgelopen zijn we teruggereden naar de Brown House, waar we een Thaise les kregen van Nok. We hebben wat standaard dingetjes geleerd, zoals hallo (sa-wa-dee). Vervolgens om 17.00 weer rijst gegeten. Een uurtje later kwamen Thaise kinderen voor ons muziek maken en dansen, als welkom. Was heel leuk om te zien! Ze wisten wel precies wat en hoe ze moesten doen tegen ons, hadden ze al heel vaak gedaan waarschijnlijk.
Vervolgens zijn Saskia (Nederlandse) en Isabel (Zweedse, zij gaat ook lesgeven), naar de bar naast het Brown House gegaan. Die is speciaal voor vrijwilligers. Dat was gezellig  Er kwamen ook een aantal mensen uit het Twin House. Daarna redelijk op tijd gegaan, waren toch weer moe.

03-11-2015
Vanmorgen zijn we om 9.30 vertrokken met het busje naar Ayutthaya (oude tempels). Het was ongeveer 2 uur rijden. Eerst zijn we naar de olifanten gegaan, maar deze werden niet goed behandeld en waren nogal gericht op het toerisme, met stoeltjes en parasolletjes op hun rug. Ook waren er 2 kleinere olifanten die trucjes deden en waar je voor wat geld mee op de foto kon. Dat heb ik dus maar niet gedaan .. Vervolgens zijn we naar de nieuwste tempel gegaan (weer met een enorme gouden buddha), waar we weer een ritueel deden. Dit keer moesten we een bakje met stokjes erin schudden. Op die stokjes stond een nummer. We moesten zolang schudden totdat er één uitviel. Het nummer dat daarop stond moesten we doorgeven aan een vrouw in de tempel. Zij gaf je dan een briefje met een soort horoscoop erop, die je dan maar moest geloven. Of niet. We zijn naar een stuk of 3 oude tempels gegaan. Dit was ook erg mooi. Deze waren van steen en nog niet bedekt met goud en glitters, zoals nu. Ten slotte gingen we naar Ayutthaya Floating market. Die was erg gezellig en ik heb er nog een omslagdoek gekocht met olifantjes erop. Tussendoor hebben we nog geluncht (nu een soort dikke noedels: Pad Thai) en we hebben ook rond 17.00 weer avondeten gehad in Ayutthaya (rijst met gele curry/groene curry, die super pittig was voor ons). Daarna weer 2 uurtjes terug in het oude busje naar The Brown House!

04-11-2015
Vanochtend zijn we bij een Thais gezinnetje armbandjes gaan maken. Dit was erg leuk om te doen. Ik heb er een voor Koen gemaakt! Hierna gingen we naar het Twin House om zelf onze lunch te koken. Eerst een salade met papaya en wortel als hoofdingrediënt. Hier moesten ook knoflookteentjes en een pepertje in. Het was heel pittig! Ik kreeg er tranen van in mijn ogen, dus ik heb het maar laten staan. We maakten ook dikke noedels met groenten en dergelijke. Die waren wel erg lekker! Na het eten kon je kiezen om naar het zwembad te gaan of om te gaan winkelen. Wij kozen natuurlijk voor het zwembad en dat was een goede keuze  Lekker om even een verfrissende duik te nemen.
Vervolgens zijn we gaan ‘bbquen’. Het leek een beetje op gourmetten maar dan anders. Het was wel lekker, maar het rauwe vlees zag er niet zo lekker uit bij elkaar. Na het eten zijn we terug naar het Brown House gegaan, waar we ons even hebben opgefrist om daarna bij de bar naast ons naar het feestje voor alle vrijwilligers (Brown, Twin, Lemon House) te gaan. Dit was gezellig en er waren lekkere cocktails! Wel met iets meer alcohol dan in Nederland .. Dit feestje is iedere woensdag, dus dat is erg leuk.

05-11-2015
Eerst zijn we met het busje naar twee plaatsen geweest waar handwerk werd gedaan: vrouwen weefden kleding of sjaals voor de koningin en waren aan het borduren. Zag er nogal ingewikkeld uit en het duurde daarom ook wel 2 maanden eer een kledingstuk af was. De vrouwen verdienen 8000 baht per maand, dat is 200 euro, niet zo veel dus. Daarna gingen we naar de mannen die kunst maakten uit hout. Hier mochten we zelf ook even proberen, maar dat was nog behoorlijk lastig.
Hierna gingen we weer verder met de bus. Nu naar een lokaal schooltje (niet waar ik les ga geven). Bij de kleuters mochten we even kijken. Eerst waren ze héél verlegen en wisten niet waar ze moesten kijken. Daarna toen er wat ballonnen waren uitgedeeld door een andere vrijwilligers kwamen ze een beetje los en vonden ze het super leuk. We mochten ook nog even kijken naar de andere klaslokalen. De kinderen hadden pauze. Het leek alsof er niet zo vaak anderen kwamen, want ook de leraressen maakten foto’s van ons. Hierna zijn we weer teruggegaan met de bus naar het Brown House om te lunchen (rijst, maar ik had even geen zin dus heb toast gemaakt). Na de lunch gingen we naar een tempel en een groot, westers shopping center. In de tempel was een meterslange liggende buddha, waar we omheen konden lopen. Dit was weer prachtig om te zien. Na het bezoek aan de tempel gingen we naar het shopping center, waar we lekker een pizza hawaii hebben gedeeld. Daar hadden we wel even zin in na de rijst. Hier hebben we ook nog wat lekkers gekocht in de grote supermarkt. Daarna weer terug naar het Brown House voor het avondeten: spaghetti! Geen rijst voor mij vandaag dus 

06-11-2015
Vandaag stond er nog een tempel en de ´monkey temple´ op het programma. De tempel was ongeveer 1,5 uur rijden in ons busje. Het was erg mooi, met veel tierelantijntjes op de muren. Nadat we in de tempel waren geweest, konden we naar beneden gaan bij een aantal trappen. Er waren drie rijen, eentje voor ´good love´, ´good luck´ en ´good health´. Nok vertelde ons dat we een rij moesten kiezen en vervolgens met onze adem ingehouden de hele trap af moesten lopen, haha. Dan zou het uitkomen. Het lukte mij niet helemaal.. geen ´good health´ dus, oei oei! Daarna moesten we nog een stuk of 40 bellen luiden achter elkaar, pas dan was het helemaal af. Een hoop herrie .
Hierna weer in het busje voor een dik half uur om naar Lopburi te gaan voor de apentempel. Zij leven op en rondom een oude tempel. Daar worden ze ook gevoerd, dus daar blijven ze. Soms loopt er een enkele over de straat. Bij de tempel springen de apen gewoon op je, als je dichterbij komt. We hadden onze tassen en sieraden bij de buschauffeur gelaten, want die zouden ze kunnen afpakken. Het waren nogal agressieve beestjes, maar het was wel grappig om ze op je te hebben. Af en toe sprong eentje van achteren op me, dat was even schrikken want sommige zijn best zwaar. En als er één kwam, kwamen er meer, dus soms hingen er 4 apen aan je been.
Na de apentempel zijn we weer teruggegaan naar het Brown House, om even lekker te douchen na al die vieze beestjes. Direct daarna, rond 17.00, zijn we met een minibusje naar Bangkok gereden. In het weekend hebben we namelijk vrij en mogen we zelf weten wat we doen. Phill (de eigenaar) schrijft dan wel altijd op waar we naartoe zijn, voor als er iets gebeurd. Met 7 van het Brown House zijn we op zoek gegaan naar een hostel. Dat was nog even lastig zoeken, maar we hebben er een gevonden waar we met z’n zevenen op een eigen kamer konden. ’s Avonds zijn we naar Koh San Road gegaan (de bekende straat in Bangkok), met allemaal uitgaansgelegenheden, kraampjes en dergelijke. Heel toeristisch dus, maar wel gezellig! We zijn nog even in een discotheek geweest en hebben daarna in een cafeetje iets gedronken.

07-11-2015
Na het ontbijt hebben we ons opgesplitst, omdat sommigen naar het Koninklijk paleis wilden en ik onder andere niet, omdat ik daar tijdens de groepsreis al heen ga. Ik ben samen met een Duits meisje en Maike, Nederlandse, door een heleboel marktjes gelopen. Dat was ontzettend leuk, want er waren vooral veel Thaise mensen en weinig toeristen. We wilden ook naar de Wat Arun tempel, maar zagen dat die in de steigers stond, dus dat was zonde. Vervolgens zijn we verder gelopen in de richting van China Town. Onderweg kwamen we nog een hele grote textielmarkt tegen en een heleboel andere kraampjes. Het stinkt wel overal, maar dat heb je in een grote stad. Na Chinatown hadden we om 19.00 met de rest afgesproken, dus zijn we met de tuktuk naar de afgesproken plek gegaan. Daarna zijn we samen over de Memorian Bridge night market gelopen en zijn daarna terug naar het hostel gegaan. We wilden nog naar een Skytower voor een mooi uitzicht op Bangkok, maar daarvoor hadden we nette kleding nodig. We hadden echter alleen maar korte broeken en topjes bij ons. Daarna hebben we nog in de straat die parallel loopt aan Koh San Road iets gedronken op het terras. Er was ook livemuziek. Eigenlijk vond ik deze straat veel leuker en gezelliger dan Koh San Road! En we hebben nog gepoold. Daarna ons bed in gedoken!

08-11-2015
Laatste dag in Bangkok. Vandaag wilden we het iets rustiger doen en zijn we alleen naar de supergrote Weekend Market geweest, waar echt alles te krijgen is. Ze hebben ook echt hele leuke meubels en andere spulletjes hier, maarja, het is dus meer kijken en niet kopen dus. Na ongeveer 1,5 uur rondgeslenterd te hebben in de hitte (het is hier trouwens 30-35 graden), zijn we in een koffiebar met airconditioning gaan zitten  Daarna zijn we op zoek gegaan naar vervoer terug naar Singburi. Bleek niet zo te gaan als we wilden natuurlijk. Een minibusje voor ons zevenen, zoals op de heenweg, konden we niet vinden. Met de bus gaan was een dikke drie uur, daar hadden we eigenlijk niet zo’n zin in, want we wilden gauw naar huis. Dus toen hebben we met z’n vieren maar een taxi gepakt. Voor 150 km ongeveer 9 euro. We zijn afgezet bij het Twin House, ons nieuwe huisje! Saskia, de andere Nederlandse, gaat helaas iets anders doen en is terug naar het Brown House. Isabel, Maike en ik delen een kamer, gezellig!  Morgen begint het echt!! Ben benieuwd.

• 08 November 2015 - 15:28

Leo Direks:

Hoi Tina,
    Leuk om te lezen waar je mee bezig bent!
    Je heb al veel gezien, gedaan en indrukken opgedaan.
    Het klinkt erg boeiend, fijn dat we op deze manier over je schouder mee mogen kijken.
    Veel plezier en succes de komende week!
    Groetjes, ook van Elly, Leo

• 08 November 2015 - 15:44

Emile Penninx:

Hoi Tina,
    Wat een lap tekst. Het klinkt allemaal heel gezellig. Fijn dat je je zo goed vermaakt. En nu op naar het schooltje en het lesgeven. Veel succes ermee!
    Groetjes,
    Pa en ma

• 09 November 2015 - 13:19

Loes Kelleners:

Hey Tina,
    Wat leuk zo'n reisverslag, blijf vooral schrijven dan kan ik ook mee genieten!!
    Veel succes als juf!

• 10 November 2015 - 12:28

Opa Frantzen:

Hallo Tina, wat geweldig, je hebt al veel ondernomen.Wij zijn erg benieuwd naar wat je nog ondervind.Groetjes van oma en opa.
Tina

Actief sinds 09 Dec. 2014