Week 3: primary school + weekend Khao Yai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tina - WaarBenJij.nu Week 3: primary school + weekend Khao Yai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tina - WaarBenJij.nu

Week 3: primary school + weekend Khao Yai

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

22 November 2015 | Thailand, Bangkok

16-11-2015
Vandaag gestart op de primary school samen met Isabel. Het is erg goed bevallen! De directeur haalde ons op en hij sprak amper Engels, maar hij was wel erg vriendelijk. Nadat hij ons wat liet zien in boeken en vertelde hoe laat de les begon, ging hij er vandoor. We moesten dus maar zien wat we gingen doen. De kinderen op deze school zijn tussen de 7 en 13 jaar. Het is een hele kleine school (ongeveer 65 leerlingen), maar erg gezellig en knus. We hebben drie groepjes lesgegeven vandaag. Voor de Engels les werken ze in kleine groepjes, van 5 kinderen. Dat was voor ons erg fijn. En ook fijn: ze hebben een schema, speciaal voor ons, dus nu weten we welke groepen we deze week krijgen. De kinderen konden best goed Engels. Ik denk dat de studenten van vorige week geen Engels kregen op zo’n jonge leeftijd. De niveaus verschilden niet heel veel van elkaar… Ook hier waren de kinderen erg gemotiveerd, maar ze wilden ook graag spelletjes doen, dus dat hebben we iedere les als afsluiter gedaan. Ik denk dat ik deze school nog leuker vind dan het College!

De rest van de week zag er ongeveer hetzelfde uit als maandag. Dinsdag hadden we echter een heel lastig groepje van 5 jongens en 1 meisje. De jongens waren super druk, renden continu rond en riepen allemaal door elkaar ´teacher, teacher!´ Ze waren apart super lief, maar samen was het een drukke boel. Vooral toen er één begon te huilen, en wij niet wisten waardoor (hun Engels is te slecht en ons Thai is te slecht), hebben we de moed om ze iets te leren maar even opgegeven. Vanaf nu moet er voor deze klas echt een plannetje gemaakt worden (en niet even van te voren, zoals we vorige week op college deden), anders wordt het niks.

Tijdens de pauzes eten we samen met de kinderen, al krijgen de leraren altijd iets anders te eten. We hebben weer een hoop (pittigs) geproefd .. Het is wel lekker! Nadat we klaar zijn met eten komen de kinderen altijd vragen of we met ze willen spelen en dan gaan we bijna altijd ‘lummelen’, vinden ze leuk. Ze zijn ook super enthousiast en willen allemaal bij ons staan en aan onze haren zitten.

De directeur van de school heeft wel al honderd foto’s van ons gemaakt. Iedereen vind de koning hier ontzettend belangrijk, want overal hangen foto’s van hem. Zelfs op de scholen. Daar zijn we ook al een aantal keer mee op de foto geweest.

Vrijdag hadden we het lastige klasje met de jongens weer. We hadden gepland om twee liedjes te zingen ‘the wheels on the bus go round and round…’ en ‘If you’re happy and you know it, clap your hands’. We hadden met stoeltjes een busje gemaakt voordat ze er waren, dus toen ze allemaal binnen kwamen, lieten we ze meteen in de bus zitten en hadden ze dus meteen onder controle. Ging goed deze les! Weet ik dat voor volgende week, want dan blijf ik op hetzelfde schooltje lesgeven. Isabel gaat komende week een ander project doen, dus ik word weer met iemand anders ingedeeld dan.

Die vrijdag hadden we ook maar een halve dag. Van te voren hadden we al onze spullen gepakt voor het weekend: Khao Yai National Park! Hier ben ik samen met Isabel en Shelley (Nederlandse) naartoe gegaan. Was wel een paar uur reizen (3-4). Eerst met de taxi naar Singburi busstation, toen met de bus naar Saraburi busstation en toen met de bus naar Pak Chong. Dat is het plaatsje wat dicht bij het Nationaal Park ligt. We hadden niks geboekt van te voren en dachten eigenlijk dat het plaatsje niet zo groot was, maar toen we langs een drukke weg gedropt werden, bleek het toch wat groter te zijn dan we dachten. Via een website waar ik in Nederland veel op heb gekeken (Tips Thailand), heb ik gebeld naar ‘Bobby’s Apartments and Jungle Tours’. Hier had ik over gelezen en het leek heel goed te zijn. Hij had nog 1 kamer vrij, prima dus! Hij vroeg meteen of ik kon omschrijven waar we waren en na een kwartiertje werden we opgehaald om naar de appartementen te gaan. Handig dus! Vanuit daar konden we ook een Jungle Tour boeken. We hebben alleen voor de zaterdag geboekt, omdat Shelley en Isabel zondagavond vertrekken naar hun nieuwe project en dus op tijd terug moesten zijn.

Zaterdag: Vanochtend ging om 06:10 de wekker, want om 7:00 zouden we vertrekken naar het nationaal park. We gingen met een open busje, waar we ook in het park mee reden. Voor we naar binnen gingen, kregen we speciale bloedzuigersokken. Stond prachtig! Eerst gingen we met onze gids op zoek naar de Gibbons (slingerapen). Ze zaten heel hoog in de bomen, dus moesten goed ons best doen om ze te zien. Horen konden we ze echter wel. Een erg grappig geluid, dat je vanaf 2 km afstand kan horen. We hebben zwarte en witte gibbons gespot en zelfs een baby’tje. Ook hebben we nog enorm grote en snelle zwarte eekhoorns gezien. Hierna hadden we even pauze bij het visitor center, waar je ook over zo’n leuke hang- en wiebelbrug kon lopen. Vervolgens gingen we een wandeltocht maken van ongeveer 3-4 uur door de jungle. Daar kwamen we allerlei beestjes tegen; gekke spinnetjes en spinnen, harige en gekleurde rupsen, duizendpoten e.d. Soms leek het alsof we door een gewoon bos liepen, maar als je dan omhoog keek naar de hoge en mooie bomen en de lianen (zoals in Tarzan), was het een echte jungle! Net als alle vreemde geluiden die we soms hoorden. Super gaaf om doorheen te wandelen. Geen olifant tegengekomen, wel een hoop olifantenpoep. We kwamen ook op een gegeven moment op een open plek uit met een soort riet, heel hoog. Hier zag je soms plekken waar het riet helemaal plat was. Onze gids vertelde dat hier de olifanten geslapen hebben. Na de jungletocht zijn we nog op zoek gegaan naar de krokodil, maar die liet zich helaas ook niet zien vandaag. Waarschijnlijk omdat het in het weekend te druk is. Vervolgens zijn we naar 2 watervallen gegaan. Bij de eerste was de film ‘The Beach’ opgenomen. Was erg mooi. Daarna zijn we een stuk verder gereden naar de tweede waterval. Die lag prachtig. Hij was 60 meter hoog. We hadden ook een heel mooi uitzicht over de jungle. De gids vertelde ook nog een erg sneu verhaal: zo’n 20-25 jaar geleden is er een olifantenfamilie (7-8 olifanten) naar beneden gevallen toen zij het water bovenaan de waterval wilden oversteken.. Daarom hebben ze op een paar plekken enorme palen naast elkaar neergezet, zodat ze er niet meer naartoe kunnen lopen.
Het was een super vermoeiende dag en hebben nog tot op het laatst (toen het al donker werd) gehoopt wilde olifanten te kunnen zien, maar helaas! Toch was het een geweldige dag en hebben heel veel moois gezien. Om 19:00 waren we terug bij het appartement. Daar hebben we nog lekker gegeten, gedoucht en vervolgens de hele avond met de voeten omhoog gelegen 

Zondag zijn we weer op tijd terug gegaan naar het Twin House, om 10:30 werden we al naar het busstation gebracht en rond 14:30 waren we terug. Weer een lange rit, maar zeker de moeite waard.

• 22 November 2015 - 13:02

Elly Direks:

Weer heel leuk, dat reisverslag. We genieten iedere keer van je verhalen en zijn best een beetje jaloers

• 22 November 2015 - 13:20

Elvire En Emile:

Hoi Tina,
    Het klinkt weer allemaal hartstikke goed en je brengt het leuk onder woorden. Het blijft leuk om je avonturen te lezen. Veel plezier in je laatste week als juf.
    Groetjes,
    Pa en ma

• 22 November 2015 - 16:41

Marc En Ieke:

Hoi Tina,

hoorden vandaag van opa en oma dat je een reisverslag bijhoudt, wat leuk!!

Je weet het dan ook nog bondig en leuk te verwoorden, dus we waren in no time helemaal bij gelezen over je ervaringen tot nu toe.

We zullen je de komende weken zeker blijven volgen, nog veel mooie en leuke ervaringen dus voor jou, kunnen wij op afstand meegenieten.

Lieve groeten Marc en Ieke

• 22 November 2015 - 19:30

Ellen Janssen-Penninx:

Hey Tina,
    Wat fijn dat het je zo goed bevalt! Leuk om nou zo'n volledig reisverslag te lezen bij alle mooie foto's die ik op facebook al voorbij zie komen.
    Nog een fijne laatste 'lesweek' en ik kijk al uit naar je volgende verslag ;)
    Veel groetjes, Jos Daan Rik en Ellen
Tina