Week 4: laatste week vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Tina - WaarBenJij.nu Week 4: laatste week vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Tina - WaarBenJij.nu

Week 4: laatste week vrijwilligerswerk

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

27 November 2015 | Thailand, Singburi

23-11-2015
Vorige week heb ik aangegeven dat ik deze week op dezelfde school les wil blijven geven, omdat het erg goed beviel en ik ken hen nu al een beetje en zij mij. Omdat Isabel weg is, ben ik met een ander meisje ingedeeld, Anna (Duitse). Ik ken haar al van de introductieweek en van het weekendje Bangkok. Voor haar is het wat lastiger, omdat het haar eerste week als juf is en de kinderen kennen mij al van vorige week. De eerste dag ging in ieder geval wel goed. Ik heb haar alles laten zien en vertelt over vorige week, dus zo kon ze er een beetje inkomen. We hadden vandaag weer klas 6, 5 en 1. Aan het begin van iedere les hebben we steeds iets herhaald uit de vorige les. Vervolgens gingen we iets nieuws met ze oefenen en daarna sloten we af met een spelletje.
’s Avonds is het nu een stuk rustiger op het verblijf. Een heleboel mensen waar ik mee optrok zijn naar het olifantenproject. Dit is een heel eind weg van hier. Ze hebben me nog proberen over te halen, maar ook al klonk het super leuk, ik ben toch hier gekomen voor het lesgeven. Gelukkig zijn er ook weer twee andere meisjes die ik ken van de introductieweek en Bangkok en er zijn weer een aantal nieuwe mensen aangekomen dit weekend.

24-11-2015
Gisteren gaf de directeur aan dat er vandaag geen lessen waren, omdat er (zoals wij begrepen uit zijn niet goede Engels) een nieuw schooltje werd geopend voor arme kinderen. We konden hem niet volledig begrijpen, dus het was een beetje een verrassing wat we gingen doen vandaag. We werden iets eerder opgehaald dan normaal en reden vervolgens naar een klein nieuw huisje. Het was helemaal versierd, er stonden overal stoelen voor het publiek, iedereen had nette kleren aan, er was een monnik aanwezig en later kwamen er nog ‘belangrijke’ mensen (waarschijnlijk iemand van de regering en directeuren van scholen en verpleegsters- geen idee waarom zij er waren). Wij moesten zowat eersterangs gaan zitten, erg apart! Het was een hele ceremonie. De opening begon met een dans van de jongste meisjes van de school, die hadden Isabel en ik vorige week al zien oefenen op school. Daarna ging de monnik het huisje en de kamer van binnen zegenen met water. Mooi om te zien, maar we waren er nog steeds niet echt achter gekomen waarvoor het nu precies allemaal was. Sommigen zeiden ‘house’, sommigen zeiden ‘school’. Even later waren we in gesprek met een andere directeur en hij vertelde ons dat alle leraren geld bij elkaar hadden gelegd om dit huisje (van ongeveer 6x7 meter) te bouwen voor 3 arme kinderen van ons schooltje en hun moeder. Echt geweldig. Zeker toen we daarna achter het nieuwe huisje het oude huisje bekeken. Dat was erg armoedig. Nu we eindelijk duidelijk hadden waarvoor de ceremonie was, was het natuurlijk ontzettend speciaal om er bij te zijn. Ook toen iedereen ging staan en het Thaise volkslied en nog een ander lied gingen zingen. Het was echt heel mooi om erbij te mogen zijn . Na de ceremonie hebben we nog geholpen met opruimen en moesten we even wat stoelen terugbrengen naar het huis van de directeur. Dat is dan weer erg vreemd om te zien, want hij woont in een groot houten huis. Helemaal het tegenovergestelde van het armoedige huisje waar het gezinnetje woonde. Hierna zijn we nog even naar de school van de vrouw van de directeur gegaan, want hij vertelde dat zij op een andere school lerares was. Hier waren ze aan het knutselen voor het festival Loy Krathong dat morgen plaatsvindt. Dit wordt gevierd als het volle maan is eind november. Men brengt dan kaarsjes op een versiersel naar het water (omdat dit zo belangrijk is en om hun zondes, bijvoorbeeld afval in het water gooien, weg te geven) en hoe langer de kaars blijft branden, hoe meer geluk je hebt het komende jaar. Ook doen ze een wens. Wij mochten onze eigen ‘Krathong’ maken! Hiervoor gebruiken ze o.a. bananenbladeren. Leuk om te doen, kunnen we die morgen gebruiken. Tegenover het Twin House is namelijk een rivier .

25-11-2015
Vandaag stond helemaal in het teken van het festival Loy Krathong. Er was speciaal ook iemand meegekomen van de organisatie hier die Engels sprak en ons kon vertellen over hun festival. We hebben geen les gegeven en hebben de hele ochtend met de kinderen Krathongs gemaakt van bananenbladeren. Het was een kunstwerk om te zien toen ze allemaal bij elkaar stonden. Na de lunch mochten Anna en ik met de kinderen meelopen in een optocht naar de rivier die naast het schooltje ligt. Eigenlijk moet je de Krathong pas op het water zetten als het volle maan is, maar zij vieren het ook al ’s middags op school. De voorste kinderen in de optocht maakten muziek en wij liepen er allemaal achteraan. De directeur heeft weer tientallen foto’s van ons gemaakt, omdat de mensen het hier heel belangrijk vinden om herinneringen te bewaren. Alleen maakte hij niet 1 foto van hetzelfde, maar wel 5. We hadden pijn aan onze wangen van het glimlachen voor al die foto’s. Nadat we de Krathongs op het water hadden gezet, was het feest op school afgelopen. We zijn teruggebracht naar het Twin House en hebben ’s middags nog gezwommen in het zwembad. Volgens mij waren ze het vergeten schoon te maken, want het water was een beetje groen ..
’s Avonds hadden we de BBQ weer, zoals iedere woensdag. Na de BBQ zijn we met onze Krathongs naar een tempel gegaan waar Thaise mensen feest vierden. Hier hebben we eerst meegedanst met de Thaise dans en daarna begon de opening op een klein podium op de rivier, waar ook werd gedanst. Nadat het vuurwerk werd afgestoken, konden we onze kaars op de Krathong aansteken en op het water zetten en natuurlijk een wens doen! Het zag echt prachtig uit met alle lichtjes op de rivier!

26-11-2015
Na 2 dagen geen les geven, mochten we vandaag eindelijk weer. Er was nog een ander meisje meegekomen (Justine), omdat zij onze school ook wilde bekijken en er lesgeven. We hadden vandaag 4 klasjes, telkens 1 uur. Dat was weer erg leuk om te doen. Het is ook erg gezellig. We hebben al vanaf dag 1 veel lol met de directeur, ook al spreekt hij zo weinig Engels, we kunnen toch met hem communiceren (soort van).
Morgen is het al de laatste dag! Ik vind het aan de ene kant jammer dat het vrijwilligerswerk al voorbij is, want ik vind het super leuk en fijn om te doen. Aan de andere kant heb ik ook zin om nog meer van Thailand te gaan zien.

27-11-2015
3 klasjes hebben we vandaag nog lesgegeven en daarna weer terug naar het Twin House. Ik had nog wat ballonnen meegenomen om leuk af te sluiten. We hebben een aantal leuke spelletjes bedacht, bijv. de kinderen moesten iets van een bepaald thema op een papiertje tekenen en dit vervolgens in de ballon moesten doen en hem dan opblazen. Daarna deden we een spelletje dat de ballon de grond niet mocht raken en als die dat wel deed, moesten we de ballon kapot prikken en benomen wat er op de papiertjes stond. Ze vonden het erg grappig. Bij de kleintjes hebben we dit spelletje maar niet gedaan, maar hebben we allerlei verschillende gezichtjes (blij, verdrietig, boos e.d.) op de ballonnen getekend en daar een spelletje mee gedaan. Na de lunch heb ik nog over mijn ervaring op de school in een boek geschreven dat speciaal is voor vrijwilligers die op de school les hebben gegeven.
Het waren twee hele fijne weken op deze school en de directeur vindt het erg jammer dat ik wegga. Fijn om te horen dat hij iedere dag herhaalde hoe blij hij met me was, haha: ‘good teacher, really good, really good!’
Vanmiddag om 16:30 vertrek ik met een busje naar Bangkok, want morgen start daar deel 2 van de reis. Ik heb een hostel geboekt in de buurt van het hotel waar we zaterdag starten.

• 27 November 2015 - 12:33

Leo En Elly Direks:

We lezen altijd met veel plezier je verslagen. Deze was ook weer geweldig leuk. Wat een ervaringen maak je daar mee. Daar kun je nog lang met plezier naar terug kijken.

Groetjes, Leo en Elly

• 27 November 2015 - 13:15

Ellen Janssen-Penninx:

Hallo Tina,
    Wat een leuk verslag weer, erg ontroerend om te lezen over het nieuwe huisje voor moeder en haar 3 kindjes. Het zal wel vreemd geweest zijn om weer te vertrekken hier.
    Maar op naar het volgende avontuur! Veel plezier en maak maar veel foto's, ze zijn allemaal even prachtig.
    Lieve groetjes Ellen

• 01 December 2015 - 22:57

Betsy:

he Tina,

je bent al n paar daagjes bezig met je rondreis,ik wens je nog veel plezier en geniet van alle indrukken.

groetjes Betsy en Wil.
Tina