Eerste 9 dagen van de Thailand rondreis - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tina - WaarBenJij.nu Eerste 9 dagen van de Thailand rondreis - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tina - WaarBenJij.nu

Eerste 9 dagen van de Thailand rondreis

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

07 December 2015 | Thailand, Bangkok

27-11-2015
Nadat we in de avond zijn afgezet in de buurt van het busstation in het Noorden van Bangkok (ergens midden op de weg), heb ik een taxi genomen naar het hostel dat ik had geboekt. Prima voor een nachtje. Ik ben even lekker en snel bij de Macdonalds gaan eten en heb nog wat rondgelopen. Per toeval kwam ik de Baiyoke Sky Tower tegen. Ik dacht namelijk dat die iets verder weg lag. Toen ben ik er maar meteen opgegaan. En het uitzicht was geweldig, zeker in het donker met alle lichtjes! Op de 84e verdieping is een ronddraaiend dek, dus je hoeft maar te blijven staan en je ziet Bangkok overal om je heen. Ik ben wel een paar rondjes blijven staan .

28-11-2015
Om 9:00 zou de rest van de groep ongeveer bij het hotel zijn, dus rond die tijd was ik er ook. We konden al rond 10:30 in de kamers. Het is nu wel even lekker om na die 4 weken zonder al te veel privacy een kamer alleen te hebben. De rest van de groep ging nog lunchen in de toren waar ik gisteravond was, dus daarom ben ik zelf nog wat rond gaan lopen. Eerst naar een tempeltje op een super druk kruispunt, Erawan Shrine. Er werd daar de hele dag door Thais gedanst in mooie kustuums en het rook er sterk naar wierook. Daarna ben ik door gelopen naar het Lumphini Park. Dat was ook zo mooi! En heerlijk rustig, want Bangkok is altijd druk, druk, druk. Ik wilde even lekker gaan zitten op een bankje, toen ik ineens 1,5 meter van me af een behoorlijke varaan zag zitten in het gras. Een man zag het ook en hij pakte meteen wat restjes KFC uit zijn tasje en gooide die naar de varaan. Dat slikte die zo door, bot en al! Daarna heb ik nog wel een stuk of 6 van die beesten gezien daar, heel apart! Iedereen is trouwens heel aardig hier. Toen ik door dat park liep, ben ik door 3 Thaise mensen aangesproken, ook gewoon om een praatje te maken, echt super leuk!
Hierna heb ik de Skytrain (rails ligt nog boven de wegen) genomen naar de Ghost Tower. Dit is een toren dat eigenlijk een hotel of iets dergelijks had moeten worden, maar deze is niet afgebouwd door een crisis. Hier had ik ergens over gelezen dat je erop kon klimmen en een geweldig uitzicht had. Maar helaas wordt er nu strenger gecontroleerd en is het niet meer toegestaan om erop te gaan. Ik wilde ‘m toch even zien, haha. Daarna heb ik nog in de buurt bij een mooie tempel rondgelopen en toen had ik pijn aan mijn voeten en ben ik weer terug naar het hotel gegaan. Hier hadden we om 18:30 een welkomstdiner en nog wat uitleg over het programma. De leeftijden zijn heel verschillend. Er zitten wel wat oudjes tussen, maar ook veertigers en twintigers. De meeste zijn samen, maar er zijn ook twee Limburgse meiden alleen, dus dat is gezellig!

29-11-2015
De wekker ging vroeg, rond 6:30, om naar de Wat Pho tempel en het Koninklijk Paleis te gaan in de ochtend. Ik heb natuurlijk al heel wat tempels en buddha’s gezien, maar ze waren toch erg mooi. Al was het bij het Koninklijk Paleis echt veel en veel te druk met toeristen en er was ook nog eens weinig schaduw, dus bloedheet. Had niet zo gehoeven voor mij, maar mooi om even te zien.
In de middag hebben we een Klong Tour gedaan, met de boot door de kanalen van Bangkok. Dat vond ik erg mooi om te zien. Veel armoedige en huisjes die schots en scheef waren langs het water, maar veel van hen hebben wel een grote TV, telefoons en dergelijke. Ze schijnen het huis wat minder belangrijk te vinden. We zijn ook nog naar de Wat Arun tempel geweest. Die stond helaas in de steigers. Binnen zat een monnik en heb ik me samen met Froukje en Lieke (de Limburgers) laten zegenen en heeft hij ons een geluksbandje omgedaan. Je mag het er niet zelf afhalen, maar het moet er vanzelf afgaan. Dan pas werkt het. Het is allemaal een beetje bijgelovig hier! Na het boottochtje hebben geluncht en zijn daarna nog kort door Chinatown gelopen.
’s Avonds kon je nog kiezen tussen twee shows, eentje waarbij ook olifanten meededen, dus daar stond ik niet zo om te springen, en eentje met de welbekende ladyboys. Hoefde ook niet zo voor mij. Ik heb dus lekker rustig aan gedaan ’s avonds.

30-11-2015
Vandaag stond een fietstocht door Bangkok op het programma. Niet door het drukke gedeelte, maar juist door smalle straatjes en steegjes. Ik had van te voren gelezen over een tempel met krokodillen in Chinatown en dat de fietstocht hier soms langsfietst. Dit had ik dus gevraagd voordat we startten en daarom zijn we er meteen in het begin naartoe gegaan. Het is een behoorlijk grote tempel, waarbij buiten 2 grote krokodillen in het water liggen en daarnaast nog 2 kleintjes. Gaaf om te zien! Daarna zijn we over marktjes gefietst en langs twee tempels. Ook weer geweldig, maar hierna kwam het leukste deel van de fietstocht, vond ik. We fietsten namelijk door het groen, met moerassen en palmbomen, wauw, zo mooi! Op een gegeven moment stopten we op een plaats waar een man kokosnoten aan het plukken was. Hij klom zo snel als een aap in de stam en sloeg daarna met iets van een bijl de kokosnoten los, fantastisch 
Na de fietstocht hebben we nog langs de rivier geluncht en zijn daarna teruggefietst om de fietsen in te leveren.
’s Avonds wilde ik met Froukje en Lieke nog naar een marionettenshow, waar ik over had gelezen. We hebben onderweg daarnaartoe nog lekker gegeten. Toen ik in het restaurant vroeg hoe we het beste konden lopen naar de show, zei die vrouw dat het theater 2/3 jaar geleden verplaatst was naar een andere locatie.. Oeps, helaas! Toen hebben we nog door het Lumphini park gelopen, waar ze overal aan het joggen, dansen, yoga of fitnessen waren. Er staan daar fitnessapparaten gewoon buiten. Moeten ze bij ons ook doen! Daarna de tuktuk teruggenomen naar het hotel. Daar kwamen we nog twee stellen van de groep tegen en hebben we voor het hotel bij een ‘barretje’ nog iets gedronken. Het barretje was meer een kraampje met wat stoeltjes op straat. Ze hadden alleen bier, cola of water, haha. Het was wel een gezellige avond!

1-12-2015
Vandaag een reisdagje. De wekker ging al vroeg, om 6:00 om te vertrekken richting Tak, waar we voor één nachtje slapen. Onderweg hebben we nog een tussenstop in Ayutthaya, waar we eerst het zomerpaleis van de koning bezochten en daarna de oude tempels (waarvan ik tijdens de intro van het vrijwilligerswerk al een aantal heb gezien). Het zomerpaleis was natuurlijk een paradijsje. Super mooi aangelegde tuinen en vanbinnen een en al pracht en praal. De oude tempels had ik al eens gezien, dus heb maar een beetje rustig aan gedaan, want ook daar liepen we veel in de brandende zon. Hierna zijn we doorgereden naar Tak, met nog een pauze onderweg, waar we rond 19:00 aankwamen. Daar hebben we lekker gegeten en nog wat gekletst. Daarna naar bed. Morgen gaan we weer verder richting Chiang Mai.

2-12-2015
In de ochtend zijn we naar het olifantenziekenhuis in de buurt van Tak geweest. Hier woont onder andere een ‘bekende’ olifant, die ooit op een landmijn is gestapt, waardoor een deel van zijn poot weg is. Dit was de eerste olifant die een prothese kreeg. Apart om te zien. Er was ook een olifant die niet bevallen was. Het olifantje was pas 17 dagen oud, zo schattig! Ik ben wel bij dat ik over 2 dagen nog naar het Elephant Nature Park kan, want daar kan ik dichterbij ze komen.
In de middag aangekomen in Chiang Mai. Veel van de groep gingen naar de Thaise massage, maar ik ben samen met Froukje naar een Thaise kookles geweest. Wat was dat leuk! Eerst kregen we uitleg over verschillende groenten op een marktje. Een heleboel groenten kenden we niet eens. Ze hadden ook bonen van een halve meter lang! Toen door naar de keuken waar we gingen koken. Er waren ongeveer 15-20 personen die deelnamen. Iedereen kon zelf 4 gerechtjes kiezen om te maken. Ik heb eerst Pad Thai gemaakt, dat is super lekker! Daarna een soepje, die was iets minder, en papaya salade. Die papaya salade had ik al eens gemaakt tijdens de introductieweek, maar die is gewoon zo lekker dat ik ‘m nog eens wilde maken. En ten slotte heb ik nog groene curry gemaakt. We kregen ook een boekje mee met alle recepten, dus ik kan het thuis nog eens proberen ..!

3-12-2015
Vanochtend vroeg vertrokken naar de jungle, want vandaag stond er iets heeeel leuks op het programma: Jungle Flight! Tokkelen hoog bovenin de boomtoppen, van plateau naar plateau. Vanaf het begin was het super leuk. We werden natuurlijk goed begeleid en hadden een soort tuigje aan. Iedere keer als we op het plateau aankwamen, werden we vastgezet met zo’n klem. Dat was ook wel nodig natuurlijk, want het was zo hoog! Maar wat een geweldig uitzicht. Bij een van de langere stukken, kwam ik helaas niet aan bij het plateau en bleef ik hangen middenin, haha. Toen moest een van de begeleiders me komen halen. Hij maakte zijn klem aan mij vast en klom als een aapje aan het dikke draad terug naar het plateau. Zwaar voor hem, maar wel grappig!
Na de lunch terug naar het hotel. Hier moesten we om 16:00 alweer verzamelen om naar de Doi Suthep tempel te gaan. Deze ligt op een berg en we hadden een prachtig uitzicht over Chiang Mai. Hierna direct door naar een het kantoke-diner, waarbij men op de grond zit tijdens het eten. Voor de toeristen met lange benen hebben ze extra een gat in de grond gemaakt. Eigenlijk wel jammer, want had liever echt op de grond gezeten. Het was allemaal erg toeristisch, maar wel leuk om mee te maken.
Daarna heb ik nog samen met Froukje over de mega grote avondmarkt gelopen!

4-12-2015
Vandaag was het eindelijk tijd om naar de olifanten te gaan in het Elephant Nature Park! Hier komen olifanten naartoe die slecht werden behandeld (bijvoorbeeld in het toerisme of doordat ze te zwaar werk moesten doen). Hier worden ze opgevangen en er is heel veel ruimte voor ze. Overdag lopen ze vrij rond en konden wij ertussen lopen. Iedere olifant had wel een eigen verzorger, die er telkens bij bleef. In de ochtend hebben we een olifant gevoerd met watermeloenen. Een hele mand vol! Daarna zijn we naar verschillende olifanten gegaan. We konden heel dichtbij komen en mochten ze aaien. Super gaaf natuurlijk! Aan het eind van de middag hebben we nog twee olifanten gewassen in de rivier. Iedereen kreeg een emmertje die we telkens konden vol doen met water om dat vervolgens over de olifant heen te gooien. Ook super leuk  Het was echt een geweldige dag. ’s Avonds zijn we met een aantal gaan eten in een restaurantje waar ze van alles hadden, zelfs kroketten en frikandellen. De eigenaar was Nederlands en getrouwd met een Thaise. Ik heb lekker een pizzaatje gehad. Hierna nog over de avondmarkt gelopen, leuke markt! Daarna nog met Froukje en Lieke een cocktail gedronken bij een barretje waar ook live muziek was.

5-12-2015
Vandaag verder gereisd van Chiang Mai naar Chiang Rai. Onderweg zijn we nog gestopt bij een aantal dingen. Eerst bij een plek waar met de hand zijde werd gemaakt van de zijderupsen. Was interessant om te zien. Ik heb ook nog een zijde olifantje gekocht. Daarna gingen we door naar een plek waar papieren paraplu’s/parasols werden gemaakt. Ook met de hand. Het was beide leuk om eens te zien.
Daarna zijn we verder gereden en zijn nog gestopt bij hotsprings. Dat was op zich niet heel veel bijzonders. Het was een mooi aangelegd beekje met gloeiendheet water. En een grote ‘fontein’ waar je de zwavellucht behoorlijk rook.
Hierna zijn we gaan lunchen op een mooi plekje  Daarna weer door in de bus. Voordat we aankwamen in het hotel hebben we nog de bekende witte tempel van Chiang Rai bezocht. Die is helemaal bedekt met kleine spiegeltjes, echt prachtig! Weer eens wat anders dan alle andere tempels, die toch wel veel op elkaar lijken vaak.
We zitten nu niet echt in een hotel, want iedereen heeft een eigen bungalowtje. Het ligt heel mooi tussen het groen. Hier blijven we voor twee nachten.

6-12-2015
In de ochtend hebben we de Golden Triangle (gouden driehoek) bezocht. Een soort drielandenpunt waar de grenzen van Thailand, Myanmar en Laos samenkomen, gescheiden door een rivier. Hierna bezochten we het Opium Museum. Dit ging vooral over de geschiedenis en vond ik niet heel interessant. Daarna hebben we lekker geluncht op weer een heel mooi plekje en ’s middags gingen we naar de Akha bergstam. Dit was meer een openluchtmuseum om ons te laten zien hoe ze vroeger leefden. Vandaag was tot nu toe de minst leuke dag. Morgen reizen we weer iets naar het zuiden, naar Sukothai.